מיסוי

מיסוי תוכניות חיסכון ופקדונות

ככלל, לצורך מיסוי וניכוי מס במקור מהכנסות ריבית מתוכנית חסכון ופיקדון (להלן: "תוכנית") בבעלות יחידים, יש להבחין בין שני סוגי תוכניות:

1. תוכנית צמודה - תוכנית במט"ח, צמודה למט"ח או תכנית לפיה הקרן צמודה במלואה לשיעור השינוי במדד המחירים לצרכן לאורך כל תקופת התוכנית.
ככלל, שיעור המס שינוכה במקור ע"י הבנק בגין הכנסות מריבית (לרבות הפרשי הצמדה והפרשי שער בגין מרכיב הריבית) בתוכנית צמודה הוא 25%. הפרשי ההצמדה למדד המחירים לצרכן או לשער החליפין, בעקבות הצמדה של קרן התוכנית, יהיו פטורים ממס.

2. תוכנית לא צמודה - תוכנית שאינה עונה להגדרה תוכנית צמודה. לדוגמה, פיקדון שקלי לא צמוד למדד, פיקדון שקלי שצמוד למחצית משיעור עליית המדד ופיקדון שקלי שצמוד למלוא שיעור עליית המדד - למחצית מתקופת הפיקדון בלבד.
ככלל, שיעור המס שינוכה במקור ע"י הבנק בגין ההכנסות מהתוכנית (הכנסות מריבית, הכנסות מהפרשי הצמדה או הפרשי שער בגין מרכיב הריבית, ככל שיש, והפרשי הצמדה או הפרשי שער חלקיים בגין מרכיב הקרן) הוא 15%.

3. בתוכנית שבה שיעור עליית המדד או השינוי במט"ח הינו שלילי בעקבות ההצמדה לקרן התוכנית, סכום זה לא יקוזז מסכום הריבית לצורך חישוב המס. כלומר, סכום ההכנסה החייבת במס יהיה סכום הריבית, לפני שקיזזנו את רכיב ההצמדה השלילי בעקבות ההצמדה לקרן התוכנית. בנוסף, בפיקדון שיש בו הבטחת קרן, והתקבלה תשואה בשל הבטחת קרן (להלן: "התשואה הנוספת"), התשואה הנוספת החיובית תחושב כהכנסות ריבית לצורכי ניכוי מס במקור.

4. ניכוי המס במקור מהכנסות מתכנית שהינה בבעלות מספר יחידים בעלי סיווג שונה לצרכי מס (לדוגמה, תושב ישראל ותושב חוץ), יהיה בשיעור המס הגבוה ביותר שחל על מי מבעלי החשבון. 

שיעור ניכוי מס במקור עבור הכנסות מתוכניות שנפתחו עד ליום 31.12.2011 ונפרעו החל מה- 01.01.2012, יחושב ליניארית באופן הבא:

 

תוכניות שנפתחו לפני ה- 08.05.2000:

תקופת צמיחת הריבית שיעור ניכוי המס לתכנית צמודה שיעור ניכוי המס לתוכנית לא צמודה
החל מיום פתיחת התוכנית ועד לתחנת היציאה הראשונה לאחר ה- 31.12.02 0% 0%
החל מתחנת היציאה הראשונה, לאחר ה- 31.12.02 ועד לתחנת היציאה הראשונה לאחר ה- 31.12.05 15% 10%
החל מתחנת היציאה הראשונה לאחר ה- 31.12.05 ועד לתחנת היציאה הראשונה לאחר ה- 31.12.11 20% 15%
החל מתחנת היציאה הראשונה שלאחר 31.12.11 ואילך 25% 15%

 

תוכניות שנפתחו מה- 08.05.2000 ולפני ה- 10.08.2005:

תקופת צמיחת הריבית שיעור ניכוי המס לתכנית צמודה שיעור ניכוי המס לתוכנית לא צמודה
החל מיום פתיחת התוכנית ועד ל- 31.12.02 0% 0%
החל מיום 01.01.2003 ועד לתחנת היציאה הראשונה לאחר ה- 31.12.05 15% 10%
החל מתחנת היציאה הראשונה לאחר ה- 31.12.05 ועד לתחנת היציאה הראשונה שלאחר ה- 31.12.11 20% 15%
החל מתחנת היציאה הראשונה לאחר ה- 31.12.11 25% 15%

 

תוכניות שנפתחו מה- 10.08.2005 ולפני ה- 06.12.2011:

תקופת צמיחת הריבית שיעור ניכוי המס לתוכנית צמודה שיעור ניכוי המס לתוכנית לא צמודה
החל מיום פתיחת התוכנית ועד ל- 31.12.05 15% 10%
החל מ- 01.01.2006 ועד לתחנת היציאה הראשונה לאחר ה-31.12.11 20% 15%
החל מתחנת היציאה הראשונה לאחר ה- 31.12.11 25% 15%

 

שיעור ניכוי המס במקור בגין ריבית שנצברה בשל תוכנית צמודה שנפתחה החל מה- 6.12.2011 יחושב ליניארית, באופן הבא:

בגין ריבית שנצברה עד ל- יום 31.12.2011, יחול מס בשיעור של 20%

בגין ריבית שנצברה החל מ- 01.01.2012, יחול מס בשיעור של 25%

תחנת היציאה הראשונה הינה המועד בו ניתן למשוך כספים מהתוכנית (גם אם לא נמשכו בפועל באותו מועד) לראשונה, מבלי שהמשיכה תהיה כרוכה בהרעת תנאי החיסכון, והכל כפי שהוגדר בתנאי הפיקדון או תוכנית החיסכון. "הרעה" בתנאי הפיקדון או תוכנית החיסכון - כאשר משיכת הסכומים בתחנת היציאה הראשונה האפשרית, לפי תנאי הפיקדון או תוכנית החיסכון, כרוכה בהרעה בזכות לריבית, הפרשי הצמדה ורווחים אחרים כפי שנצברו לאותו מועד (הרעה לאחור). במצב בו קיימת הרעה לאחור, כאמור, לא יחשב מועד זה לתחנת היציאה הראשונה.

 

הוראות מיוחדות לגבי פיקדונות במט"ח:

פיקדון פיצויים

הכנסות ריבית בגין פיקדון שמקורו בתשלומים ששולמו לתושב ישראל או לבן זוגו במט"ח הנובע מאחד מהמקורות הבאים תהא פטורה מניכוי מס במקור כל עוד מקבל הפיצויים או בן/בת זוגו בחיים:

  1.  בעקבות תביעה מכוח חוק הבא לפצות את קרבנות רדיפת הנאצים או של גרוריהם או את חליפיהם של קרבנות אלה.
  2. תגמולים בשל זכויות סוציאליות שרכש תושב ישראל על פי היתר לנרדפי המשטר הנאצי.
  3. בקצבה המשולמת ממדינת חוץ שהייתה חברה במעצמות הברית עקב נכות שנגרמה לו במלחמת העולם השנייה.

פיקדון במט"ח לתושב חוץ

ריבית המשתלמת לתושב חוץ בגין פיקדון במט"ח תהיה פטורה מניכוי מס במקור, בהתקיים כל התנאים הבאים:

  1. כל השותפים בפיקדון הינם תושבי חוץ;
  2. כל השותפים בחשבון חתמו על הצהרת תושב חוץ לצרכי מס בטופס 02-250 והינה בתוקף;
  3. הפיקדון לא משמש למתן הלוואה או כבטוחה להלוואה שנתן הבנק, לקרובו של היחיד או לחבר בני אדם שהיחיד הוא בעל שליטה בו, אם הם תושבי ישראל;
  4. ההכנסה מריבית אינה הכנסה מעסק בידי בעל החשבון.

פיקדון במט"ח לעולה חדש

ריבית המשתלמת לעולה חדש בגין פיקדון במט"ח תהיה פטורה מניכוי מס במקור, למשך 20 שנים ממועד העלייה, בהתקיים כל התנאים הבאים:

  1. בעל הפיקדון הינו "תושב ישראל לראשונה", וחתם על הצהרה בטופס 02-252 תוך 14 ימים ממועד פתיחת הפיקדון;
  2. כל השותפים בחשבון הם תושבי ישראל לראשונה ביום תשלום הריבית;
  3. הכספים הופקדו בפיקדון תוך 90 ימים מיום העברת הכסף לישראל;
  4. הפיקדון הינו לזמן קבוע שלא יפחת משלושה חודשים;
  5. בפיקדון הופקדו סכומי כסף שהיו מחוץ לישראל לפני מועד העלייה;
  6. הפיקדון לא שימש למתן הלוואה או כבטוחה להלוואה שנתן הבנק לקרובו או לחברה בשליטתו, אם הם תושבי ישראל;
  7. ההכנסה מריבית אינה הכנסה מעסק בידי בעל החשבון.

פיקדון במט"ח לתושב חוזר/תושב חוזר ותיק

ריבית המשתלמת לתושב חוזר/תושב חוזר ותיק בגין פיקדון במט"ח תהיה פטורה מניכוי מס במקור, למשך 5 שנים מיום שהיה לתושב חוזר, בהתקיים כל התנאים הבאים:

  1. בעל הפיקדון הינו תושב חוזר/תושב חוזר ותיק, וחתם על הצהרה בטופס 02-264 או 02-293, לפי העניין, תוך 14 ימים ממועד פתיחת הפיקדון;
  2. כל השותפים בחשבון הם בעלי סטטוס זהה לעניין התושבות.
  3. הריבית בגין הפיקדון שולמה בתוך תקופת הפטור (5 שנים). ככל והריבית תשולם בתקופה שלאחר מכן, כולה תהיה חייבת בניכוי מס במקור;
  4. הכספים הופקדו בפיקדון תוך 90 ימים מיום העברת הכסף לישראל;
  5. בפיקדון הופקדו רק סכומי כסף שהיו ללקוח מחוץ לישראל, שמקורם אינו ממכירת נכסים בישראל ואשר נוצרו בתקופת שהותו מחוץ לישראל לאחר שחדל להיות תושב ישראל;
  6. הפיקדון לא שימש למתן הלוואה או כבטוחה להלוואה שנתן הבנק לקרובו או לחברה בשליטתו, אם הם תושבי ישראל;  
  7. ההכנסה מריבית אינה הכנסה מעסק בידי בעל החשבון.  

 

לתשומת לבכם:

האמור בדף זה מתייחס ליחידים בלבד ולחשבונות שכל השותפים בהם הנם יחידים.

מסמך זה נערך על ידי בנק דיסקונט לישראל בע"מ על פי מיטב הבנתו את הוראות הדין והנחיות רשות המיסים בישראל.
אין להסתמך על האמור במסמך זה כפרשנות מחייבת של הוראות הדין ו/או הוראות רשות המיסים בישראל ואין להציג מסמך זה לצד שלישי כלשהו.
המידע המפורט לעיל, הנו כללי ואינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או ייעוץ מס. המידע המפורט לעיל אינו תחליף לקבלת ייעוץ מס ואינו מחייב את בנק דיסקונט לישראל בע"מ. על כל לקוח להתייעץ עם יועץ מיסים בהתאם לנתוניו הוא.

 

למידע על תוכניות חיסכון נוספות>