סופר מודל

בניית מודל עסקי היא צעד חשוב בדרך לעצמאות, שיקבע איך תייצרו הכנסות ורווחים. אילו מודלים קיימים ואיך תחליטו מה הכי מתאים לעסק שלכם: מדריך

אחד השלבים העיקריים בכתיבת תוכנית עסקית הוא בניית המודל העסקי. זהו מודל שמגדיר למעשה את שאלת המפתח שרלוונטית לכל עסק חדש: איך נייצר ממנו הכנסות?

קיימים כיום מודלים רבים ושונים לייצור הכנסות, כאשר מהפכת האינטרנט ההמוני של 20 השנים האחרונות הוסיפה עוד כמה כאלו. התפתחותן של הרשתות החברתיות, והפיכתם של הטלפונים הניידים ממכשיר שנועד לשיחות בלבד למחשב קטן שיושב לנו כל הזמן בכיס ויכול לשמש לקניות במגוון צורות – העשירו את מלאי המודלים אפילו עוד יותר.

 

המודל העסקי שלכם: מנגנון יצירת ההכנסות ולב ליבו של הרעיון העסקי

המודל העסקי שלכם: מנגנון יצירת ההכנסות ולב ליבו של הרעיון העסקי

 

מודלי ההכנסות הבולטים ביותר בעולם העסקים:

מסחר וקמעונאות

זהו, כנראה, מודל ההכנסות העתיק ביותר בעולם. יש לכם מוצר פיזי ואתם מציעים אותו ללקוחות שלכם בתמורה לתשלום העולה על ההוצאות שהיו לכם כדי לייצרו, להחזיקו ולמוכרו (כמו שסבא היה אומר: "תקנו בזול ותמכרו ביוקר"). הפער בין שני המחירים הללו הוא זה שיפרנס אתכם, ויש לדאוג שהוא יהיה חיובי.

למכירת סחורות שני אפיקים: B2B = Business to Business – בו עסק אחד מוכר מוצר לעסק אחר (למשל: חנות מחשבים שמוכרת מחשבים לחברה); ו-
B2C = Business to Costumer – בו עסק מוכר מוצר ללקוח קצה (למשל: אותה חנות מחשבים שמוכרת מחשב לאדם שנכנס אליה מהרחוב). האינטרנט הוסיף למודל זה את מכירתם של מוצרים דיגיטליים שאינם פיזיים. כך, למשל, יכולה להציע חברה שימוש בתשלום באתר שלה או בכלי עבודה אינטרנטיים ולהרוויח כסף גם מבלי ששינעה ולו חפץ פיזי אחד.

אינכם חייבים לבחור בין שני האפיקים: ייתכן שיש בידיכם מוצרים שניתן למכור הן לצרכני קצה והן לעסקים (אותם מוצרים או מוצרים נפרדים).

 

שירות לפי שעות

זהו מודל של מתן שירותים בתחומים שונים, כאשר העלות משתנה בהתאם למספר שעות העבודה. ספק השירות – עורך דין, רואה חשבון, יועץ, מורה פרטי וכדומה – מגדיר מחיר לפי שעה. הלקוח שצריך את עזרתו מזמין עבודה מסוימת ומשלם לפי מספר השעות שלקח לבעל המקצוע כדי להשלים את המשימה. לעיתים מגדירים הצדדים מכסת מקסימום של שעות, ואז כשהגעתם למכסה עליכם לעצור את העבודה ולשאול את הלקוח אם ברצונו להמשיך – תמורת תוספת תשלום.

 

שירות לפי ריטיינר

בדומה לסעיף הקודם, גם כאן מגיע הלקוח לאיש מקצוע בו הוא צריך להיעזר. בשונה מהסעיף הקודם – כמות העבודה היא רבה וקבועה (פחות או יותר), ולכן אתם מסכמים עם הלקוח שמדי חודש הוא ישלם לכם סכום מוסכם, בתמורה לכל תכולת העבודה החודשית, שיכולה להשתנות בנפחה מחודש לחודש. חשוב לעגן חוזה זה בהסכם כתוב שיכלול את כל התנאים והתמורה שמקבל הלקוח עבור הריטיינר שהוא משלם, על מנת שלא יהיו אי הבנות כשתגיע שעת התשלום.

 

שירות במחיר קבוע

בעל העסק מציע שירות מסוים, שמחירו אינו משתנה בהתאם לנסיבות. למשל: רואה חשבון שיעשה דו"ח שנתי עבור כל לקוחותיו באותו המחיר, גם אם הדו"ח של חלקם מורכב וארוך יותר מזה של אחרים.

 

דמי מנוי

מודל ותיק שרלוונטי לטווח רחב של מוצרים, מעיתונים ומגזינים ועד חברות סלולר ותוכנות ענן (תוכנות שיושבות על שרת החברה והלקוח משתמש בהן דרך חיבור לאינטרנט). העסק מגדיר תשלום קבוע, בדרך כלל חודשי אך הוא יכול להיות גם שבועי או שנתי, והלקוח משלם אותו בתמורה לקבלת המוצר או לשימוש בו (לעתים עם תקרת שימוש ולעתים ללא הגבלה). במינוי לעיתון למשל יצטרך המוציא לאור לדאוג לכך שהמוצר יגיע לביתו של המנוי. במינוי לחדר כושר יצטרך בעל העסק לדאוג לפתוח את המקום ולתחזק אותו, בעוד שהלקוח יגיע אליו מתי שיחפוץ, לפי בחירתו.

 

רוצה לדעת מה עוד יכול לעזור לעסק שלך?

 

דמי שימוש

מודל בו הלקוח משלם לפי כמות השימוש שהוא עושה. הדוגמאות ההולמות ביותר למודל זה הן החשבונות שאנחנו מקבלים מדי חודש: חשמל, מים וגז. יש לנו את היכולת להשתמש במשאבים אלו, אותם מספק לנו העסק, ללא הגבלה, אך ככל שנשתמש בהם יותר – כך החשבון התקופתי יהיה גבוה יותר.

 

השכרה

נכס בבעלות החברה הניתן לשימושו הזמני של הלקוח, המשלם על התקופה בה הוא משתמש בנכס זה ולאחריה מחזיר אותו לחברה. לקטגוריה זו נכנסים מוצרים רבים, מגדולים ועד קטנים: בתים, דירות ומכוניות מחד, וסרטי וידאו ו-DVD מאידך (לפחות כל עוד המוצר הזה היה רלוונטי לשוק).

 

מכירה פומבית

שיטת מכירה ותיקה שקיבלה עדכון עם עידן האינטרנט. הסוחר מציע מוצר מסוים במחיר התחלתי והלקוחות המעוניינים בו מוזמנים להציע מחירים גבוהים יותר. הלקוח שמציע את המחיר הגבוה ביותר – הוא זה שיקנה את המוצר. בתי מכירות פומביים קיימים מזה זמן רב, אך כניסתו של אתר eBay הפכה את המכירה הפומבית לכזאת היכולה להתקיים גם בצורה דיגיטלית, ברשת, ללא נוכחות פיזית משותפת של המוכר והקונה באותו המקום.

 

תיווך

עוד מודל הכנסות שהשתנה בעקבות האינטרנט, אך כאן לרעתו. בעוד שבעבר שגשגו גופים שידעו לחבר קונה ומוכר (מישהו שמחפש מוצר מסוים ומישהו שמחפש קונה לאותו מוצר) – הרשת הפכה את התיווך לנפוץ הרבה פחות. לוחות מכירה מקוונים מאפשרות לקונה ולמוכר לאתר אחד את השני בלי מתווך הנמצא באמצע ומקבל עמלה משניהם. כתוצאה מכך, מתווכי דירות וסוכני נסיעות סובלים מירידה משמעותית בביקוש לשירותיהם. כיום מי שעוסק בתיווך חייב יותר מתמיד להוכיח שהוא נותן ערך לצדדים מעבר להפגשתם. רק מי שייתן ערך – ישרוד את רוח הזמן וישמר את המודל העסקי הזה.

 

מודל Freemium

זה מודל אותו הביאו שירותי האינטרנט השונים. במודל זה יכול הלקוח להירשם לשירות אינטרנטי המספק לו צורך כזה או אחר, בחינם. אם ירצה אפשרויות פרימיום בשירות, כאלו שאינן כלולות בהצעה החינמית הבסיסית, ישלם סכום כסף (באופן קבוע או כתשלום חד פעמי). מכאן שם המודל: שילוב של חינם (Free) ופרימיום. לאחר התשלום ייפתחו בפני הלקוח אותן אופציות חסומות, דוגמת הסרת פרסומות, פיצ'רים נוספים במקרה של תוכנה או שלבים נוספים במקרה של משחק מחשב.

 

תשלום לפי שעה: הלקוח משלם לפי מספר שעות העבודה

תשלום לפי שעה: הלקוח משלם לפי מספר שעות העבודה

 

רוצה לקרוא גם על כך תפתחו חנות אונליין ב 9 צעדים

 

לחצו כאן למגוון דוגמאות למודלים עסקיים

 

  • התוכן המופיע בכתבה הינו כללי ואינו מכיל את מלוא המידע הנדרש לקבלת החלטות ונועד לאינפורמציה בלבד. אין לראות בתוכן כהמלצה ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא ואין בכך כדי להחליף שיקול דעת עצמאי.