משפחה

עסק משפחתי

עסק קטן, משפחה, והכסף

בישראל יש כיום כ-500 אלף עסקים. כמחצית מהם, רבע מיליון איש, הם עצמאים שאינם מעסיקים עובדים. כלומר, רבע מיליון משפחות מתפרנסות מעסקים בבעלות עצמאים. מדי שנה נפתחים בישראל כ-50 אלף עסקים קטנים ונסגרים כ-40 אלף, ורק מחצית מהעסקים מצליחים לשרוד תקופה של חמש שנים. תמונה לא ורודה במיוחד.

אחת הסיבות העיקריות לכישלון העסקים הקטנים הוא חוסר ניהול פיננסי. אם פתחת עסק חדש, המומחים יציעו לך ללמוד איך לנהל אותו מבחינה פיננסית, ויש כמובן כלים לכך כמו ניהול תזרים מזומנים. וגם באופן פרטי עומדים לרשותנו כלים לניהול התקציב המשפחתי . אבל, מרבית בעלי העסקים לא ממש מתייחסים לניהול הכסף בין העסק למשפחה.

האתגרים

במשפחות בהן אחד המפרנסים, או אולי אפילו שניהם, הם בעלי עסק קטן או עצמאים, נוצרת מציאות של שני ארגונים כלכליים, ולפעמים גם שלושה. זהו אתגר כלכלי גדול שלעיתים קרובות גורם לקונפליקטים ומריבות בין בני הזוג. לעיתים קרובות מנהלים את שני "הארגונים" באותו חשבון בנק, ואם נקלעים לאוברדרפט, לא ברור אם זה בגלל הפעילות העסקית, המשפחתית, או אולי שניהם. בחשבון הבנק רואים את התקבולים, שהם למעשה ההכנסה ברוטו. בתקופה בה התקבולים גבוהים יש נטייה לרכוש יותר. קצת "שוכחים" שיש חודשים פחות טובים. התנודתיות בהכנסות יוצרת כאוס. לא תמיד ברור כמה כסף העסק מכניס בפועל למשפחה, ואין מספיק כסף בחשבון לתשלומי המיסים. ועוד לא דיברנו על הפנסיה, לה צריך לדאוג בעל העסק באופן עצמאי. "אבל גם ככה אני לא גומר את החודש, איך רוצים שאני עוד אפריש כסף לפנסיה?", וכך נוצר מצב שלכ-80% מהעצמאים אין תכנית פנסיה מסודרת.

אז מה עושים?

הגדרת הכנסה חודשית קבועה למשפחה

החישוב הוא שנתי. מתייעצים עם הרו"ח או יועץ המס שלכם ומחשבים מהי ההכנסה השנתית נטו. מהסכום הזה מורידים את הכסף אותו רוצים להשקיע בחזרה בעסק ושומרים בצד עוד כ-10% להוצאות בלתי צפויות (בלת"מ), ואת היתרה מחלקים ל-12. זוהי ההכנסה שהמשפחה צריכה לקחת בחשבון לצורך תכנון התקציב החודשי למשפחה.
 

מפרידים חשבונות בנק

חשבון אחד למשפחה, וחשבון אחר לעסק. התוספת הכספית הכרוכה בפתיחת חשבון נוסף היא זניחה יחסית לכספים שנחסוך בשל ההפרדה הניהולית. כך ניתן יהיה לראות בבירור את המצב הפיננסי של כל אחד מה"ארגונים" בנפרד, ובמקרה של אתגר כלכלי לטפל בהתאם.

משפחה ועסקים דווקא הולכים ביחד. לתכנית משפחה עסקית לחצו כאן 
 

"משכורת" קבועה מהעסק למשפחה

מעבירים מדי חודש בחודשו את ההכנסה החודשית שהגדרנו למשפחה, מחשבון העסק לחשבון המשפחה. יום קבוע בחודש. אפשר אפילו בהוראת קבע. בחודשים בהם ההכנסה תהיה גבוהה מהממוצע יישאר כסף בחשבון למימון החודשים בהם ההכנסה נמוכה יותר. כדאי לבדוק מדי חצי שנה, מקסימום שנה, שהחישוב שלנו עדיין נכון, או אולי צריך לבצע התאמות.
 

הפרדה בין ההוצאות הביתיות והעסקיות

יש לשלם את ההוצאות הביתיות מחשבון המשפחה ואת ההוצאות העסקיות מחשבון העסק. ומה עם הוצאות מעורבות כמו רכב או הוצאות מוכרות לעובדים מהבית? מתנהלים לפי "הרוב קובע". אם עיקר ההוצאה היא ביתית ננהל אותה מהחשבון המשפחתי, ולהיפך אם עיקר ההוצאה היא עסקית. החישובים לצורך רשויות המס ייעשו ממילא עפ"י החשבוניות שנגיש לרו"ח או יועץ המס של העסק.
 

כל הוצאה קודם כל מקטינה את ההכנסה

לעיתים יש נטייה "להעמיס" גם הוצאות ביתיות על הוצאות העסק על מנת לשלם פחות מס. בחודש אוגוסט סעיף הציוד המשרדי גדל פלאים בעסק, רמז: חזרה לביה"ס... כדאי לזכור שאם "נשתדל" יותר מדי להקטין את ההכנסה, זה ישחק לרעתנו במקרים בהם נרצה להראות שיש לנו הכנסה גבוהה, כמו במקרה של לקיחת משכנתא.
 

מלכודת התקבולים במזומן

לעיתים חלק מהתקבולים משולמים במזומן ע"י לקוחות העסק. הכסף נשאר בארנק, וכשהולכים לסופרמרקט, שולפים ומשלמים. הרי זה נראה די טיפשי להפקיד מזומן בחשבון העסק ואח"כ למשוך מזומן בחשבון המשפחה. אז זהו, שזה לא. להשארת הכסף המזומן בארנק שלנו יש אפקט התנהגותי שמעלה את הסיכוי לצריכה עודפת. המזומן שקיבלנו הוא התקבולים ברוטו. אנחנו צריכים להבין שחלק נכבד ממנו הוא למעשה לא שלנו, ונועד למימון הוצאות העסק ולתשלומי מיסים. יתרון נוסף להפקדת המזומן בבנק הוא שהבנק רואה את ההכנסה הנוספת הזו, וזה משפר את הפרופיל הפיננסי של העסק.
 

מפרישים לפנסיה מדי חודש באופן קבוע

ישנם לא מעט בעלי עסקים שמפקידים לטובת החיסכון הפנסיוני סכום חד פעמי גבוה רק בסוף השנה לפי המלצת הרו"ח. ואם אין מספיק כסף בחשבון לוקחים הלוואה לשם כך... לא ממש נבון מבחינה פיננסית. ישנם כמה יתרונות בהפקדה חודשית קבועה לחיסכון פנסיוני. כל חודש משלמים סכום הרבה יותר נמוך שניתן להתמודד איתו, וצוברים רווחים במהלך כל השנה. הרווח על אותו סכום כסף שנחלק ל-12 ונפקיד מדי חודש יהיה גבוה מאשר אם נפקיד אותו רק בסוף השנה בגלל אפקט הריבית דריבית.

אל תגידו יום יבוא. למידע נוסף על ייעוץ פנסיוני לעצמאיים בדיסקונט לחצו כאן 
 

תכנית פיננסית להקמת עסק חדש או הרחבת עסק קיים

כדאי לבצע בדיקה מול התקציב המשפחתי מהי רמת ההכנסה המינימלית כדי לממן את ההוצאות המשפחתיות ההכרחיות, ומהו "מרווח הנשימה" של המשפחה. האם קיימים חסכונות שיממנו את התקופה בה ההכנסות יהיו נמוכות? מומלץ להימנע ממשיכת כספי הפיצויים, גם אם הם פטורים ממס. אומנם אלו בהחלט כספים שלכם, אבל מיועדים לגיל פרישה. משיכה שלהם עלולה לפגוע באופן דרמטי בקצבת הפנסיה החודשית. אם יש כדאיות כלכלית להקמת העסק החדש או הרחבתו, ניתן לשקול הלוואה למינוף העסק.

להלוואות לעסקים לחצו כאן 
 

דואגים לקרן חירום משפחתית

לבעלי עסקים קטנים ועצמאים אין רשת ביטחון. אם לא עובדים אין הכנסה. במקרה של מחלה ממושכת של בעל העסק או אחד מבני המשפחה, הרעה במצב הבטחוני, או שינוי דרמטי בשוק, בעלי העסקים הקטנים יכולים לקרוס מבחינה פיננסית. לכן מומלץ לדאוג לקרן חירום בגובה של לפחות שלושה חודשי הכנסה, רצוי שישה חודשי הכנסה שתוכל לממן מקרים כאלו.

 

 

לסיכום,

אם תתנהלו לפי הכללים וההנחיות הללו, תגדילו את הביטחון הפיננסי שלכם, גם של המשפחה וגם של העסק. ובמקום מריבות וצעקות, תוכלו להתרכז בהגשמת החלומות, גם של העסק וגם של המשפחה.